Büyük kuvvetlere maruz kalan lastikler zamanla küçük miktarlarda hava kaçırırlar. Bu nedenle lastiklerin basıncı düzenli olarak kontrol edilmelidir. Bu hem güvenliğiniz hem de lastiklerin erkenden aşınmasını önlemek için önem arz eden bir işlemdir.
Doğru şişirilmemiş lastikler: Aldığınız riskler
Çok yüksek bir basınç söz konusu olduğunda lastik sırtı bombeli hale gelecek ve bu da lastiğin zemin ile temas alanını düşürecektir. Bu deformasyonun birçok sonucu olacaktır:
- Lastiğin merkez alanının daha hızlı aşınması;
- Lastik daha dar bir alanda zemine temas edeceğinden daha az kavrama;
- Yoldaki düzensizliklerin daha az amorti edilmesi.
Buna karşılık, çok düşük bir basınç durumunda kuvvet lastik omuzlarına binecektir ve onları normalden fazla zorlayacaktır. Böyle bir durum da karkas üzerinde olumsuz etkilere neden olacaktır:
- Lastiğin omuz alanında erken aşınma;
- Lastiğin patlamasına ve aracın kontrolden çıkmasına neden olabilecek şekilde lastiğin anormal bir sıcaklığa ulaşması;
- Özellikle ıslak zeminde normalden düşük yol tutuşu;
- Daha fazla yakıt tüketimi.
Dikkat: Nitrojen ile şişirme lastiklerin basınç kontrolü ihtiyacını ortadan kaldırmaz.
Tavsiye: İyi bir lastik yalıtımı sağlamak için basınç kontrolü sonrasında valf kapaklarını kapatmayı unutmayın. Ve bu kapakları yeni lastik taktığınız zaman değiştirin.
Lastiklerin basıncı nasıl kontrol edilir?
Basınç kontrolü lastikleriniz soğukken yapılmalıdır. Bunun anlamı lastikleriniz en az 2 saattir sürüş gerçekleştirmemiş veya yavaş bir şekilde 3 km'den az bir sürüş gerçekleştirmiş ise kontrol gerçekleştirilir. Eğer lastiklerinizi soğumaya bırakmaya zamanınız yoksa tespit edilen basınç değerine 0,3 bar ekleyin. Bir lastiğin havasını asla lastik sıcakken almayın.
Lastiklerim için doğru basınç nedir?
Doğru basınç otomobil üreticisi tarafından belirlenen basınçtır. Tavsiye edilen basınçlar (ön takım ve arka takım) genelde kullanım kılavuzunda ve/veya sürücü kapısı üzerinde, benzin kapağıüzerinde veya torpido gözünde bulunan bir fiş üzerinde belirtilir. Burada belirtilen değerlere uyun: Bunlar lastik imalatçısı ve araç üreticisi tarafından gerçekleştirilen çok sayıda testin sonucunda tespit edilmiştir.
Lastiklerin basıncı hangi aralıklarla kontrol edilmeli?
Lastiklerin basınç kontrolü en az ayda bir defa ve özellikle otoyola girecekseniz her uzun yolculuk öncesinde gerçekleştirilmelidir. Eğer lastikleriniz üreticinin tavsiye ettiği değerlere uymuyorsa gerekli düzeltme yapılmalıdır.
Tavsiye: Stepnenin (yedek lastik) basıncını da kontrol etmeyi unutmayın. Bu sayede stepneyi kullanmanız gerektiğinde kötü sürprizleri önlemiş olursunuz. Bir mini stepnenin söz konusu olması durumunda önerilen basıncın sıradan bir lastik için önerilenden çok daha yüksek olacağı dikkate alınmalıdır. Bu değer 4 barın üzerine çıkabilir. Tam değer normalde jant üzerinde belirtilir.
Tavsiye: Stepnenin (yedek lastik) basıncını da kontrol etmeyi unutmayın. Bu sayede stepneyi kullanmanız gerektiğinde kötü sürprizleri önlemiş olursunuz. Bir mini stepnenin söz konusu olması durumunda önerilen basıncın sıradan bir lastik için önerilenden çok daha yüksek olacağı dikkate alınmalıdır. Bu değer 4 barın üzerine çıkabilir. Tam değer normalde jant üzerinde belirtilir.
Kış mevsiminde lastiklerin şişirilmesi
Hava sıcaklığının lastiklerin basıncı üzerinde etkisi vardır. Sıcaklık ne kadar düşükse, ölçülen basınç o kadar düşüktür. Bu nedenle kış mevsiminde referans basıncına 0,2 bar eklenmesi önerilir.



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder